Una investigadora predoctoral de la MBG, finalista en el certamen nacional “Yo investigo. Yo soy CSIC”

Mañana termina el plazo de votación popular

Lucía Martín Cacheda (Lalín, 1993) participa con “A lingua das patacas

Santiago de Compostela, miércoles 28 de febrero de 2024. El Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) promueve el concurso de vídeos de divulgación científica “Yo Investigo. Yo soy CSIC”, iniciativa que en su V edición tiene entre sus finalistas a Lucía Martín Cacheda, investigadora predoctoral en la Misión Biológica de Galicia (MBG) con “A lingua das patacas”. El certamen, iniciativa del Departamento de Posgrado y Especialización del CSIC, tiene abierto hasta mañana, 29 de febrero, el plazo de votación popular de los 29 vídeos que han llegado a la final, entre los que se encuentra el de Lucía Martín Cacheda, la única representante del CSIC en Galicia.

Graduada en Biología por la Universidade de Santiago de Compostela, Lucía Martín Cacheda desarrolla su labor desde 2020 en la MBG con un contrato predoctoral para la formación de doctores (FPI) en el grupo de Ecología evolutiva de las interacciones planta-herbívoro. Su tesis, dirigida por Xoaquín Moreira y Luis Abdala-Roberts, versa sobre la especificidad en la comunicación química entre plantas en respuesta a la herbivoría y a la infección por patógenos.

Hasta la fecha, ha centrado sus investigaciones en el estudio de la comunicación química entre las plantas a través de compuestos orgánicos volátiles, sobre todo, entre las plantas de patatas. A través de trabajo experimental, está intentando determinar si las plantas dañadas por insectos y hongos patógenos tienen capacidad para alertar a las plantas “vecinas” y si ese aviso tiene algún tipo de efecto en la resistencia de éstas al daño inminente.

“Polo momento, comprobei que as plantas alertadas a través de compostos orgánicos volátiles (COVs) presentan unha maior resistencia (unha menor porcentaxe de dano) ante a praga de gusano soldado (Spodoptera exigua). Este feito resulta interesante á hora de plantexar a aplicación artificial de COVs coma unha ferramenta de uso agrícola para loitar contra pragas de maneira máis sostible, reducindo o uso de pesticidas químicos. A idea sería a de aplicar estes COVs coma unha especie de vacina, expoñendo plantas de cultivo a estes compostos preparando así o seu sistema inmune, o que permitiría ás plantas expostas reaccionar máis rapidamente e con máis forza ante un ataque. Comprobar o efecto da aplicación de COVs é o seguinte paso nesta investigación”, explica Lucía Martín Cacheda, quien en el vídeo realiza una síntesis de estos resultados a través de una mini obra de teatro.

“As iniciativas do estilo do concurso “Yo investigo. Yo soy CSIC” son importantes para achegar a ciencia que facemos nos centros á poboación xeral, para que os nosos descubrimentos e proxectos vaian máis alá do papel. Ademais, tamén nos motivan, e nos axudan a mellorar a nivel persoal as nosas habilidades divulgativas. E, por último, pero non menos importante, son unha maneira de divulgar o noso traballo dun xeito ameno e divertido, podendo chegar a todos os públicos, sendo unha maneira de aportar novas referencias en ciencia á xente mais nova”, considera Cacheda.